Módní značky #2 JAK NA MÓDNÍ ZNAČKU - aneb co vše nás čeká

08.04.2023

Sníte o vlastní módní značce a hledáte někoho, kdo Vás celou cestou provede? Zajímalo by Vás, jak se vlastně módní značka buduje a co všechno musíte udělat, než spatří světlo světa první úžasné kousky oblečení? Nebo máte již dobře zavedenou značku a teď byste si přáli ji rozšířit o merch v podobě oblečení nebo doplňků? Jelikož jsem již u zrodu několika módních značek stál, rozhodl jsem se pro Vás sepsat stručný mini návod, na co si dát pozor, na co nezapomenout, ale hlavně, na co vše je potřeba se připravit.

POLOŽENÍ ZÁKLADŮ ZNAČKY

Aneb co vše nás na společně cestě bude čekat, předtím, než se do toho spolu vrhneme.

  • VIZE – u té vše začíná, je to představa o tom jak by značka měla vypadat a je nesmírně důležitá. Je třeba si do detailu dobře promyslet, jak má módní značka vypadat, jaký má reprezentovat styl a kdo má být jejím klientem. Má být značka luxusní, extravagantní, volnočasová nebo sportovní? Má být dostupná široké veřejnosti nebo má být spíše exklusivní? Bude vycházet v sezónních kolekcích nebo spíše limitovaných edicích?
  • NÁZEV ZNAČKY – měl by být originální, dobře zapamatovatelný a ideálně by se měl stejně psát i vyslovovat. Vyhnete se tak složitému hláskování a nepříjemnému vysvětlování, jak že se to Vaše značka vlastně jmenuje. Nepodceňte to, protože jinak Vám budou název komolit a potenciální klienti se ztratí při cestě k Vaší značce.
  • LOGO – může být jednak poznávacím znamením Vašeho oblečení, ale též jeho ozdobou. Mělo by být zhotoveno tak, aby šlo na oděv jednoduše přenést ať už třeba ve formě výšivky, sítotisku či jiných technik. Nezapomeňte, že logo využijete třeba i na vizitkách, propagačních materiálech či údržbových štítcích. Buďte nadčasoví, nepodléhejte při jeho vymýšlení módním trendům.

  • PŘÍPRAVA / MATERIÁLY - jedna z nejdůležitějších věcí je vybrat pěkné materiály s výbornými vlastnostmi. Pěkné materiály mohou i z výrobku jednoduchého střihu udělat něco výjimečného extra. Neméně důležité jsou však i vlastnosti materiálu, klient se musí totiž v materiálu cítit příjemně/komfortně a navíc materiál musí zvládat dobře i namáhání a údržbu. Pokud se materiál již po prvním praní začne žmolkovat nebo se jeho barva začne extrémně spírat, zřejmě klientův první nákup u Vás byl i jeho poslední. Pokud budete při tvorbě módní značky muset udělat nějaký kompromis, rozhodně jej nedělejte při výběru materiálů. Kvalitní materiály jsou sice dražší, ale právě kvůli nim se k Vám budou klienti vracet a zároveň Vás propagovat.

  • PŘÍPRAVA / ŠTÍTKY - každý oděv musí být opatřen údržbovými štítky, a velikostními štítky a štítky s logem / názvem značky. Jedná se o nemalou investici, jelikož firmy, které se výrobou štítků zabývají mívají stanovené minimální odběry v řádech tisíců kusů. Což je také nemalá investice, jelikož minimální odběry bývají od 2.000 ks na jeden typ štítku.

  • VELIKOSTNÍ TABULKA – XS, S, M, L, XL. Mohlo by se zdát, že vše vyřešíte pouhým označením písmenky, ale i přesto by měla být vypracována velikostní tabulka. Je důležitá. Pomůže to nejen Vám a Vašim klientům, ale především také návrháři a krejčímu (tedy mě), který podle ní pak bude tvořit a odstupňovávat střihy na nejrůznější oděvy. Dnes už jsou velikostní tabulky celkem běžnou záležitostí, klienti si podle nich snadno vyberou velikost, která padne jejich postavě i bez nutnosti zkoušení oblečení, což je praktické hlavně pokud plánujete prodávat online přes e-shop.
  • NÁVRH ODĚVŮ - majitel značky by měl mít často alespoň nějakou představu o vzhledu oděvů, které se pod jeho značkou budou prodávat. Způsobů, jak postupovat při návrhu oděvů je spousta. Pokud je majitel značky kreativní, může vytvořit skicy / kresby oděvů. Ale nezoufejte, pokud tohle není zrovna Vaše parketa, můžete pro inspiraci přinést fotky nebo nějaký konkrétní kousek oblečení, který se Vám líbí střihem, materiálem nebo nějakým zajímavým detailem. Nutno říct, že vše slouží pouze jako inspirace, nekopíruji střihy jiných značek aby je mohla následně vydávat jiná značka za své nápady ale je třeba se od něčeho odpíchnout. Následně tedy spolu vymýšlíme jaký materiál použít, jak střih vymodelovat tak aby byl něčím výjimečný nebo jaké vypracovat detaily aby se oděv odlišil od ostatních. Často jsou to totiž právě detaily, které charakterizují módní značku.
  • TVORBA STŘIHŮ - než se začne šít prototyp, musí se zhotovit střih. Ten vzniká po ujasnění a dokončení návrhu oděvu, zvolení příslušné velikosti. Já pak mohu začít rýsovat střih se všemi jeho náležitostmi na papír. Střih se skládá z někdy i 50 nejrůznějších dílů, které jsou okótované a plné poznámek pro krejčího. Ty se pak jednotlivě přikládají a obkreslují na látku.
  • ŠITÍ PROTOTYPŮ - podle střihů nastříhám látku a pak ušiji prototypy oděvů.
  • ZKOUŠKA A VÝZKUM - jakmile jsou prototypy oděvů ušité, oblékne se do nich modelka nebo model a hodnotí se, jestli oděv sedí jak má nebo by se měl ještě střih doupravit. Zda jsou detaily funkční a zdobí oděv tak jak by měly. Jak je vhodný použitý materiál pro ušitý oděv. Pokud tohle všechno klapne, pak přijde na řadu výzkum, jinak řečeno testování, kdy se oděv někomu dá aby ho nosil a pral a žehlil, zkrátka aby otestoval jak je pohodlný a jak zvládá nošení a následnou údržbu. Pokud oděv projde zátěžovým testem je vyhráno. Pokud ne, musí dojít k úpravě střihu, změně materiálu či jiným úpravám.
  • VÝROBA NA SKLAD - zde záleží hodně na konceptu konkrétní značky. Máte skladovací prostory a chcete si nechat ušít kolekci rovnou na sklad? Tato varianta je nákladnější jednorázově, jelikož se musí vzít více materiálu a vyrobit více kusů, avšak čím více se toho nechá vyrobit jednorázově, tím nižší náklady na 1 kus pak jsou. Druhou, opatrnější, variantou je nechat si ušít jen prototypy, které profesionálně nafotíte a nabídnete přes e-shop svým klientům a poté budete čekat, až Vám přijde objednávka? Ze zkušenosti mohu doporučit, že je lepší mít od každého nabízeného oděvu vždy alespoň pár kusů od každé velikosti skladem. Když obdržíte objednávku, jste schopni uspokojit potřeby klienta okamžitě, bez zbytečných průtahů a čekání na došití konkrétní velikosti. Tohle je ekonomicky i strategicky komplikovanější téma ale umím v něm profesionálně poradit a pak už je na Vás jakou variantu si vyberete.
  • MARKETING A PRODEJ – poslední, ale vlastně ten nejdůležitější krok, který Vás na cestě za Vaší módní značkou čeká. Tady už máte vše ve vlastních rukou. Máte skvělou a kvalitní módní značku s úžasnými kousky oblečení, parádní e-shop, ale pokud ji nedokážete patřičně zpropagovat a dostat do povědomí, přijde veškeré Vaše úsilí vniveč. Doteď bylo vše jen přípravou na závod a teprve teď jste na startovní čáře za úspěchem a čeká Vás práce na propagaci Vaší módní značky.

POKUD I PO PŘEČTENÍ TOHOTO ČLÁNKU MÁTE CHUŤ VYTVOŘIT NĚCO VELKOLEPÉHO A KRÁSNÉHO, NAPIŠTE MI A PUSŤME SE DO TOHO SPOLU!