EB diners, počátek spolupráce

09.02.2016

V roce 2015 mě za restauraci EB diners, která je dnes už vyhlášeným americkým dinerem, stylizovaným do 50 let, oslovil pán Tomáš Dočkal. Ano, čtete dobře a nenapsal jsem omylem své jméno místo jiného. Tomáš Dočkal, který nese stejné jméno jako já, je grafik a návrhář interiérů, působící pod svou firmou DOČKAL DESIGN, která úzce spolupracuje i s vyhlášenou módní návrhářkou Beátou Rajskou. Tomáš měl na starosti návrh a realizaci krásného interiéru pro restauraci EB diners a oslovil mě s nabídkou spolupráce. Dodnes se bavíme historkou, jak volal svému klientovi a říkal, že šaty pro EB diners bude šít Tomáš Dočkal (já), reakce klienta byla: ,,Tomáši, ty ses snad zbláznil? Po večerech lítáš se šroubovákem, montuješ sedačky, nestíháš a ještě budeš šít šaty?!,,

A tak se tedy duo Tomáš Dočkal I. a Tomáš Dočkal II. spojilo a dalo se do práce, aby vznikl tento parádní projekt!  

ZADÁNÍ ZAKÁZKY

Zadáním zakázky bylo zhotovení šatů a zástěr s vyšitým logem. Design šatů měl být autentický s 50tými léty, avšak zároveň šaty neměli působit usedle ale naopak mírně sexy. Barevnost měla být využita růžová s tyrkysovou. 

POSTUP REALIZACE ZAKÁZKY

1. Úkolem číslo jedna, při takové zakázce, bylo prostudovat styl oblékání v daném období, aby bylo možné využít specifické prvky. Hlavním problémem je, že sexualita v tomto období byla v oděvní sféře značně potlačována.Tudíž, pokud měly šaty vypadat sexy, musely se dobové prvky propojit s prvky používanými v dnešní době.

Specifické pro dobu 50tých let, byli například velké a plandavé límce, resp.převěsy. Oblečení bylo volné a sukně samozřejmě delší.  

2. Po prostudování dobových materiálů byl zhotoven grafický návrh šatů. Celkový střih je oproti dobovému vypasovanější, aby zdůraznil ženskou postavu. Oděv servírek dříve měl působit uniformě, proto pro zdůraznění formálnosti oděvu bylo využito členění PD a ZD. Fazóna byla zvolena obdobná, jako u sak a výstřih je protáhnut až k obvodu hrudníku (v dobových materiálech bylo často využito klasického průkrčníku a oválných košilových límců, v tomto případě však nepoužitelné). Byl zvolen kontrastující límec s větším převěsem. Dále je využito ozdobné lišty na rukávech. Samotný rukáv je zkrácen a zužen.
Zástěry byly zhotoveny spíše s ohledem na současnou efektivitu při práci servírek. Mají jednu větší kapsu na objednávkový bloček s propiskou a jednu užší, avšak hlubokou pro kasírku. 

3. Po výběru varianty šatů a zástěr byly zhotoveny konstrukční střihy na dané velikosti a ušit prototyp šatů pro dodatečné estetické úpravy. Před zahájením sériové výroby byly úpravy zaneseny do střihů.
Taktéž byl vyhotoven technický nákres, papírový střih a byl vystřížen materiál na zástěry. V průběhu obdobného procesu zhotovování šatů byly zástěry zaslány na vyšití loga, aby se stíhal poměrně krátký dodací termín. 

4. Vystřižení všech dílů podle papírových střihů. Šití šatů. Po obdržení dílů s výšivkami proběhlo došití zástěr. Na fotkách výše jsou ilustrační fotografie dílny z průběhu šití.
5. Dokončovací práce. Přišívání knoflíků a vyšití dírek. Vyžehlení, poskládání a příprava pro odvoz.
Pro zajímavost: Na 10 ks šatů a 10 ks zástěr bylo třeba vystříhat 280 dílů. Bylo zpracováno 20,4 metrů látek a vyšito cca 3000 metrů nití. Přišilo se 90 knoflíků